פריסבי - ליסינג, השכרה ומכירת רכב, לעמוד הבית

חזרה

נהיגה נכונה

4 דק׳

נהיגה נכונה בחורף

נהיגת חורף שונה באספקטים רבים לעומת נהיגה בשאר עונות השנה.

הראות אל מחוץ לרכב מוגבלת, הכבישים חלקים, חלק ממערכות הרכב מתנהגות שונה מהרגיל, ותנאי הדרך עלולים להפתיע.

על מנת לעבור את החורף בשלום, ריכזנו כמה טיפים לנהיגת חורף נכונה ובטוחה, שמטרתם לתת כלים שיגבירו את מידת כשירות הרכב עצמו, לצד רכישת מיומנויות נהיגה תואמות, שיעצימו את כשירות הנהג בתנאים מאתגרים.

הכן רכבך לחורף

  1. צמיגים. הקשר הפיזי היחיד של המכונית עם הכביש מתבצע דרך הצמיגים. בשל כך, קיימת חשיבות עליונה שאלה יהיו תקינים, בעלי פרופיל סוליה, מידת שחיקה וגיל דומים. בנהיגה חורפית, החריצים שבצמיג תקין מסייעים לנקז את המים שעל הכביש, ומונעים עד כמה שניתן החלקה של הגלגל. יש לוודא שהלחץ בצמיגים הוא בהתאם להנחיות היצרן, ושהם אינם פגועים או פגומים בדפנותיהם.

  2. מגבים. מגבים תקינים, כולל האחורי במכונית עם 5 דלתות, חשובים עד מאד לשם קבלת תנאיי ראות מיטביים, במיוחד בנהיגה בחורף סגרירי וגשום.

  3. פנסים, לרבות איתות ובלימה. בחורף, קשה יותר לסביבה לראות אתכם על הכביש שאתם חולקים איתה. לכן חשוב לוודא את תקינות כלל הנורות והפנסים ברכב.

  4. בלמים. בנהיגת חורף מרחקי העצירה גדלים משמעותית. הרכב עלול להחליק בבלימה בקו ישר, כמו גם להחליק ולצאת מקו הפניה. לשם כך חשוב לוודא במרכז שירות שהבלמים תקינים. זה נכון תמיד, במיוחד בנהיגת חורף.

נהיגה בחורף

  1. בלימה והיגוי. במקרים רבים, במיוחד אחרי הגשם הראשון שמציף לכלוך שהתחבא באספלט, לצד חול שהפך לבוץ, הכבישים הופכים לחלקים במיוחד.

הדבר מצריך שינוי של הרגלים אצל הנהג, בכל הקשור לעוצמת בלימה ולמרחקי עצירה. אם יבלום חזק מדי, גלגלי הרכב עלולים להחליק ללא שליטה. הדבר מסוכן, במיוחד לאור העובדה שבשניות קריטיות אלה גם לסיבוב ההגה אין כל משמעות, והמכונית תמשיך לנוע קדימה בקו ישר.

בשל כך, הנהג צריך להקפיד על שמירת מרחק גדול מהרגיל, ולהתרגל לבלום באופן מתון, הרבה לפני הזמן בו היה בולם בתנאי דרך יבשים כשהראות טובה, ולהימנע מבלימה חריפה בסיבוב, שעלולה להביא להחלקת הגלגלים ולאובדן שליטה ברכב. בנוסף, תפתיעו פחות את הנהגים האחרים, במיוחד את אלה שנוסעים אחריכם.

במידה שהגלגל ננעל ומחליק, תופעל מערכת ABS, שם תרגישו רעידות מדוושת הבלם. חשוב שלא להיבהל מכך ולא להרפות בשום אופן מהדוושה. תנו לה לעבוד, והרכב ייעצר במרחק הקצר ביותר האפשרי.

כל האמור לעיל נכון גם לשימוש בהגה. רצוי שזה יהיה מתון, ללא סטיות חדות או פניות חריפות, כדי שלא להפתיע נהגים אחרים, ושלא לאבד שליטה במכונית.

  1. הפשרת אדים. הראות החוצה מוגבלת מאד בתנאי חורף, ערפל, אובך וגשם או שלג. בשל כך, חשוב להפשיר אדים (ברוב המכונית ישנו כפתור שיפעיל הפשרה אוטומטית), כולל של החלון האחורי.

  2. הדלקת אורות. נסיעה ללא אורות דולקים עלולה לגרום לכך שנהגים שסביבכם לא יבחינו בכם, גם בשעות היום. חשוב מאד להקפיד על הדלקת אורות בכל שעות היממה, במיוחד בנהיגת חורף.

  3. לבוש – מומלץ שהנהג יהיה לבוש ללא מעיל מסורבל, צעיפים או כובעי צמר.

ראשית, הוא עלול להיות מרוכז פחות בכביש ואף להירדם. שנית, הדבר מסרבל מאד את התנועה שלו והשליטה ברכב – בנסיעה לאחור למשל. לבסוף, כובעים עלולים להפריע לשמיעתו, וזה מסוכן.

  1. שלוליות – שלוליות עלולות להיות מתעתעות. לעיתים הן עמוקות ממה שנדמה, וניסיון צליחה עלול להסתיים ברכב תקוע, עם גרימת נזק לא מבוטל ויקר.

שנית, לעיתים נכנסים לשלולית תוך נסיעה מהירה. הגלגלים נתקלים לפתע בהתנגדות המים, לעיתים רק בצד אחד של הרכב ועיתים כל גלגלי הרכב, הדבר עלול להסתיים באובדן שליטה ובסחרור הרכב. מעבר לכך, כניסה מהירה לשלולית עלולה לגרום השפרצה ונזק למנוע, כמו גם השפרצת סילון מים על הולכי רגל בצידי הדרך.

אם נתקלתם במצב בו כניסה לשלולית בעת תנועה בלתי נמנעת, עשו זאת לאט ככל שניתן (מבלי לסכן את הנוסעים שמאחוריכם בכביש מהיר למשל), ואחזו חזק בהגה, על מנת שלא יסתובב בפתאומיות, בשל התנגדות המים לגלגלי המכונית.
כלל זה נכון גם במקרה של רוחות צד חזקות.

  1. בורות – לאחר גשמים עזים ובשל סחיפה וניקוז המים, עלולים להיפער בורות בכבישים. אלה מסתתרים לרוב מתחת למי גשמים או לשלולית. כניסה מהירה אליהם עלולה להסתיים בחבטה של סוף מהלך המתלה במקרה הטוב, או בקרע בצמיג במקרה הפחות טוב.

  2. תאוצה ועקיפות. בתנאי מזג אוויר קשים עדיף להימנע עד כמה שניתן מלעקוף, וגם להאיץ באופן מתון, על מנת למנוע סחרור גלגלים ואובדן אחיזתם בקרקע.

חשוב להקפיד על כל הכללים הללו, לבדוק היטב את תקינותם של מכלולי המכונית השונים, ולזכור תמיד שתנאי ראות הינם לקויים גם עבור נהגים אחרים, ועל כן לנקוט במשנה זהירות בנהיגה.