פריסבי - ליסינג, השכרה ומכירת רכב, לעמוד הבית

חזרה

רכישה חכמה

3 דק׳

עולים הילוך. למי מתאים הגיר הידני ולמה זה כדאי

עולם הרכב צועד בצעדי ענק לכיוון של מכוניות חשמליות, בהם לא קיימת תיבת הילוכים כלל. מלבד זאת, יצרני הרכב חושפים עוד ועוד סוגים של תיבות הילוכים אוטומטיות עתירות טכנולוגיה, כמו גירים רציפים עם מספר יחסי העברה מדומים, תיבות רובוטיות דו-מצמדיות יעילות ועוד.
למרות כל זאת, הגיר הידני, אותו מוט הילוכים ותיק המתופעל בסנכרון מלא עם דוושת המצמד- עדיין חי ובועט, ובשיעורים מפתיעים.

נתונים סטטיסטיים ממחקרים שונים בעולם מעלים, כי כיום- וכנראה שגם בשנים הקרובות, כ-35% מכלל המכוניות החדשות הנמכרות בעולם, עדיין מתופעלות על ידי תיבת הילוכים ידנית.

מעבר לכך, בשעה שמכוניות עם גיר ידני תופסות נתח שוק של כ-3% בלבד מכלל המכוניות החדשות הנמכרות כיום בארה"ב (וזאת למרות שכ-13% מכלל הדגמים החדשים מוצעים שם עם תיבה ידנית), באירופה ובמדינות מסוימות באסיה – למעלה מ-80% (!) מכלל המכוניות החדשות הן בעלות גיר ידני.

רבות ממערכות המכונית ותפעולן הפכו אוטומטיים במכוניות החדשות, כמו חלונות חשמליים, נעילה מרכזית, עם זאת, בתיבת ההילוכים עדיין דבקים בתפעול ידני בחלק לא מבוטל מהדגמים, בעיקר בקרב דגמי ספורט טהורים, בדגמי הרכבים העממיים, ברכבי שטח וגם ברכבים מסחריים – וכפי שנראה להלן - בכל סגמנט הסיבות לכך שונות.
כדי להבין את הפופולריות של הגיר הידני, ואת הצורך בבחישה במוט ההילוכים שמתעורר אצל לא מעט נהגים, להלן מוצגים מספר יתרונות שלו, אל מול אחיו האוטומטיים:

  1. ראשית, הגרסה הידנית של רוב הדגמים זולה באלפי שקלים, ולעיתים בעשרות אלפי שקלים אל מול אותה המכונית בדיוק המצוידת בגיר אוטומטי.

  2. למרות שתיבות הילוכים אוטומטיות הופכות יעילות וחסכוניות יותר ויותר, עדיין קיים פער של כ- 5%-15% לפי מחקרים בצריכת הדלק, לטובת הגיר הידני החסכוני יותר.

  3. כל עוד התפעול והתחזוקה קפדניים, אורך החיים הצפוי לתיבת הילוכים ידנית ארוך יותר, הן מבחינת שנים והן מבחינת קילומטרים שתעבור, ובאופן משמעותי, אל מול התיבה האוטומטית.

  4. תיבת הילוכים ידנית מאפשרת שליטה טובה יותר ברכב, ויש חיבור טוב יותר בין הנהג לרכב. הנהג יכול לצפות מה קורה הלאה בכביש בעוד הרכב לא. מעבר לכך, קביעת ההילוך הנכון על ידי הנהג מאפשרת ניצול הכוח ובלימת מנוע באפקטיביות גם בכבישים המפותלים, בירידות, כמו גם הורדת הילוכים לקראת פניות. יתרה מכך, בנהיגה בחורף אפשר לבחור להישאר בהילוך גבוה שהוא בטוח יותר אל מול פרצי כוח לא צפויים מהמנוע, שעלולים להגיע מקיק-דאון לא רצוני במכונית אוטומטית.

  5. גיר ידני זול יותר הן לרכישה והן לאחזקה, מאחר והוא פשוט ומכאני ברובו, ולא מכיל הרבה רכיבים אלקטרוניים, כמו אצל אחיו האוטומטי. גיר ידני עדין פחות מהאוטומטי, והרבה יותר זול לתיקון או לשיפוץ.

  6. הגיר הידני מאפשר ניצול ויעילות של הספק ומומנט המנוע באופן טוב בהרבה מהגיר האוטומטי, וגורם לאבדן הרבה פחות משמעותי של כוח המנוע. בשל כך, הגיר הידני אטרקטיבי ומעניין הרבה יותר למי שאוהב לנהוג. נהג מיומן יידע לרוב להאיץ איתו מהר יותר. הגיר הידני מערב את הנהג בנהיגה עצמה הרבה יותר, ויוצר חוויית נהיגה פחות שגרתית ומשעממת.

  7. בשל השליטה המלאה בתזמון העברת ההילוכים, נהגי מרוצים במסלול תמיד יעדיפו גיר ידני, ולצידם גם נהגי רכבי שטח, שיכולים לשלוט ברכבם באופן יעיל יותר בשטח, בהעברת כוח במעברים מאתגרים, ובירידות תלולות שם בלימת המנוע נשלטת ויעילה יותר.

לסיכום, למי הוא מתאים, הגיר הידני? התשובה מתחלקת לשניים – השיקולים הרציונליים והשיקולים האמוציונליים.

השיקולים הרציונליים מגלים, שמי שמרבה בנסיעות עירוניות ושוהה בפקקים ארוכים דרך קבע, לא בטוח שישמח מהעברות הילוכים אין סופיות ופעולות "קלאץ'- ברקס" תכופות. מאידך, מי שמרבה לנסוע בכבישים מהירים ובמהירויות שיוט, לא ירבה להעביר הילוכים, ועדיין ייהנה מהיתרונות הכלכליים שצוינו, המסתכמים בחיסכון ניכר בעלות הכללית של הרכב, בעלויות הדלק או הסולר, בעלויות אחזקה ובאורך חיים משופר של הגיר. לצד זאת, ייהנה הנהג בשליטה משופרת ברכבו, דרך תזמון מדויק של העברת ההילוכים.

השיקולים האמוציונליים מגיעים בעיקר מעולמות המרוצים והשטח. שם הנהגים ירגישו חיבור טוב יותר "בין האדם למכונה" המתקבל דרך גיר ידני, השליטה ברכב טובה יותר, ורבים ודאי יסכימו שהעברת ההילוכים הידנית מוסיפה לא מעט לחוויית הנהיגה הכללית ולהנאה ממנה.