סיום נהג חדש - כל מה שצריך לדעת

חזרה

נהיגה נכונה

5 דק׳

סיום נהג חדש - כל מה שצריך לדעת

קבלת רישיון נהיגה מלווה תמיד בתחושת התרגשות והתלהבות. אך חשוב לזכור כי נהג חדש מוגדר בתור נהג שעוד לא חלפו שנתיים מיום הוצאת הרישיון שלו. במהלך השנתיים האלו יש להקפיד לנהוג עם שלט "נהג חדש" המחובר לשמשה האחורית של הרכב וכמובן שתאלצו לשלם עבור ביטוח יקר יותר. מאחר ונהגים חדשים נוטים להיות מעורבים ביותר תאונות דרכים, חברות הביטוח נוטות להציע מחירים גבוהים יותר.

ישנן תקנות ייעודיות שנועדו להגן על הנהגים החדשים במהלך השנתיים הראשונות שלהם על הכביש, מאחר והסבירות שלהם להשתתף בתאונת דרכים נחשבת לגבוהה במיוחד. לכן נהג חדש המבצע עבירת תנועה, המוגדרת ע"י משרד התחבורה כחמורה, ייאלץ לעבור מחדש את המבחן העיוני והמעשי, במטרה לחדש את רישיונו.

נהג חדש שעוד לא מלאו לו 24 שנים מחויב לנהוג בלוויית נהג מלווה במשך חצי השנה הראשונה שלו על הכביש. נהג מלווה הינו אדם בן 24 לפחות המחזיק ברישיון נהיגה במשך 5 שנים לפחות, או לחילופין, אדם בן 30 לפחות המחזיק ברישיון נהיגה 3 שנים לפחות. 3 החודשים הראשונים מחייבים לנהוג בליווי נהג מלווה במשך כל שעות היום והלילה, ואילו 3 החודשים הבאים מחייבים לנהוג בליווי של נהג מלווה רק בשעות הלילה (21:00 עד 6:00 ביום המחרת). נהג חדש שכבר חגג יום הולדת 24 פטור מחוק הליווי והוא רשאי לנהוג בצורה עצמאית מיום קבלת הרישיון שלו.

מה עושים אחרי שנתיים?

כל נהג חדש שמסיים את השנתיים הראשונות שלו על הכביש חייב לעבור השתלמות הכשרת נהיגה. ההשתלמות נמשכת 9 שעות ומתפרסת על פני יומיים. ההזמנה נשלחת בדואר ומדובר כמובן על השתלמות חובה. ההשתלמות עצמה כוללת ריענון של כל החוקים ותקנות הנהיגה ובסיומה יש לעמוד במבחן עיוני. מי שמצליח לעבור את ההשתלמות ואת המבחן העיוני, יקבל רישיון נהיגה בדואר. מדובר על רישיון בתוקף של 5 שנים, שבסיומם תצטרכו לשלם אגרה ולחדש פעם נוספת את רישיון הנהיגה שלכם, אך הפעם הרישיון יהיה בתוקף עד גיל 70.

בעבר היה צורך לחדש את רישיון הנהיגה כל 5 שנים, אך החל משנת 2021 נחקקו תקנות חדשות, הקובעות כי הרישיון המחודש יהיה בתוקף למשך עשרות שנים, ללא שום צורך בחידוש נוסף או בתשלום אגרה.

מה משתנה אחרי שנתיים?

נהג שעבר את המבחן העיוני וקיבל את רישיון הנהיגה החדש שלו, כבר לא מוגדר כנהג חדש. בשלב הזה תוכלו להוריד את שלט הנהג החדש שלכם וליהנות מתעריפי ביטוח נוחים ואטרקטיביים יותר. מומלץ לפנות באופן יזום לחברת הביטוח על מנת לעדכן את הפרמיה שלכם, מאחר ואין שום סיבה לשלם ביוקר. כדאי רק לציין כי חברות הביטוח נוטות להחשיב נהגים צעירים (מתחת לגיל 24) כבעלי סיכון גבוה יותר להיות מעורבים בתאונות דרכים, לכן המחיר ירד באופן משמעותי אחרי שתחגגו יום הולדת 24. כדאי לציין כי כל המגבלות שהיו בתקופת הנהג חדש יוסרו, כולל עונשי התעבורה החמורים. עם זאת, חשוב להמשיך לנהוג בצורה זהירה ואחראית, לשמור על חוקי התנועה ולשמור על החיים של כל מי שנמצא מסביבכם.

מה עכשיו?

אומנם אתם כבר נחשבים לנהגים מנוסים, שאינם זקוקים לשלט "נהג חדש" ואינם חוששים מעונשי תעבורה חמורים, אך חשוב להקפיד על זהירות ולשמור על תקנות התעבורה. חלק מהנהגים שמסיימים את השנתיים הראשונות שלהם על הכביש חווים תחושת ביטחון, המובילה לנהיגה פחות זהירה, המסכנת אותם ואת שאר משתמשי הכביש. יש לזכור כי תאונות דרכים מתרחשות כתוצאה מתחושת ביטחון מופרזת וחוסר תשומת לב, המובילה לנהיגה רשלנית יותר. לכן מומלץ לשמור על ערנות וזהירות בכל פעם שאתם עולים על ההגה ולא לזלזל בבטיחות שלכם או של הנהגים והולכי הרגל שנמצאים סביבכם. הדבר יכול לשמור על החיים שלכם ושל יתר משתמשי הכביש ולהבטיח שכולם יחזרו הביתה בשלום.