מה לעשות כשהרכב מחליק?

חזרה

נהיגה נכונה

5 דק׳

מה לעשות כשהרכב מחליק?

תארו לעצמכם שאתם נוהגים ברכב בגשם והאווירה הפסטורלית מתחלפת במהירות בסצנה מתוך סרט אקשן. הרכב מחליק, אתם מאבדים שליטה על הרכב ורמת האדרנלין והקורטיזול שלכם בשמיים. כל אחד עלול למצוא את עצמו במצב בעייתי, שבו הרכב מחליק ומאבד שליטה. הסיבות להחלקה רבות, החל מכביש רטוב, כניסה מהירה מידי לפנייה או בלימה מהירה וחזקה מידי. בכל מקרה, חשוב להבין כי באמצעות נהיגה זהירה ואחראית תוכלו להימנע מהחלקה. אם תקפידו לנהוג לאט יותר בכבישים רטובים, להיכנס בעדינות לפניות ולהימנע מבלימה פתאומית, תוכלו לחסוך מעצמכם את החוויה המפוקפקת של רכב שמחליק ומאבד שליטה. כמו כן, כדאי לדעת כי גם במקרה והרכב החליק, מערכות הבטיחות המודרניות ABS ו-ESP יסייעו לכם לצמצם את סכנת ההחלקה ולשמור על יכולת ההיגוי ברכב. מערכות אלו ימנעו מהרכב שלכם להסתחרר ויסייעו לכם להגיע אל יעדכם בשלום.

למה כלי רכב מחליקים על הכביש?

הרכב נע כתוצאה מחיכוך סטטי, שנוצר בין צמיגי הרכב לכביש. בלימה תקינה של הרכב מתבצעת כתוצאה מהאטה מדורגת של הגלגל, באמצעות רפידות הבלימה שלוחצות עליו ויוצרות חיכוך קינטי, שגורם להאטת הסיבוב שלו. לחיצה חזקה יותר על הבלם תוביל להגברת הלחץ המופעל על ידי הרפידות על הגלגל, דבר שיוביל להגדלת החיכוך ביניהם ולהאטה מהירה יותר. החלקה של הרכב מתרחשת כתוצאה מהקטנת החיכוך בין הצמיג לכביש והפיכת החיכוך מסטטי לקינטי. כלומר, במקום שצמיגי הרכב יאחזו בכביש, הם מחליקים עליו. הדבר מוביל לכך שלחיצה על דוושת הבלם לא תביא להאטת הרכב וסיבוב ההגה לא תוביל לשינוי הכיוון הרצוי. הרכב ימשיך לנוע קדימה במהירות גבוהה.

החיכוך בין צמיגי הרכב לכביש נובע מחספוס מיקרוסקופי, שמוביל לכך שבליטות המצויות על פני שני המשטחים נתקעות אלו באלו. ככל שפני השטח יהיו חלקים יותר, כך החיכוך יקטן. כביש רטוב ממי גשמים למשל, יוביל להקטנה משמעותית של החיכוך בין צמיגי הרכב לכביש. המים ממלאים את הרווחים המצויים בין הבליטות ובכך מבטלים חלק ניכר מהחספוס, שחיוני ליצירת החיכוך. במידה ומדובר על כביש מוצף במים, החיכוך עלול להצטמצם משמעותית ולהוביל לניתוק מוחלט של אחיזת הצמיגים בכביש, דבר שיוביל לחיכוך קינטי. הרכב "שט" על פני המים בהחלקה הנקראת "החלקת ריחוף". ברגע שאין אחיזה בין הצמיגים לכביש הנהג מאבד את השליטה על הרכב.

איך ניתן למנוע החלקה?

כדאי לדעת כי ניתן למנוע את החלקת הרכב, באמצעות הקפדה על נסיעה איטית. נסיעה זהירה בעונת החורף יכולה להבטיח לכם הגעה בטיחותית אל היעד. כמו כן, חשוב להימנע מביצוע של פניות חדות או להיכנס לפניות במהירות גבוהה, דבר שמגביר משמעותית את הסיכון להחלקה. אחד הגורמים שמעלים משמעותית את הסיכון להחלקה הוא בלימות פתאומיות. לכן חשוב לנהוג במהירות איטית מהרגיל ולהימנע מביצוע של בלימות חדות וחזקות. בלימה פתאומית מובילה ללחיצה ממושכת של רפידות הבלימה על הגלגל, דבר שיוביל להאטה ועצירה של הגלגלים, בעוד שהרכב ממשיך לנוע. לכן מומלץ ללחוץ מספר פעמים על דוושת הבלם, במטרה להאט מבלי להחליק. היום ברוב הרכבים מותקנת מערכת ABS, שמפעימה את הבלמים באופן אוטומטי וחוסכת מהנהג את הצורך לעשות זאת באופן עצמאי.

מעבר לכך, חשוב להקפיד על צמיגים תקינים ואיכותיים, שיבטיחו לכם אחיזת כביש טובה יותר. החריצים המצויים בצמיגים נועדו לאפשר למים שמצויים על הכביש להיכנס לתוכם תוך כדי הנסיעה, ובכך למנוע היווצרות של שכבת מים בין הצמיג לכביש. לכן חשוב לוודא כי הצמיגים שלכם תקינים ואינם שחוקים לקראת החורף, מאחר וחריצים שחוקים יגבירו את הסיכון להחלקה.

מה לעשות כשהרכב מחליק?

במידה ולא הצלחתם למנוע מראש את ההחלקה של הרכב באמצעות נהיגה זהירה ושמירה על חיכוך מתמיד בין הכביש לצמיגי הרכב, חשוב שתדעו כיצד לנהוג במקרים בהם הרכב מחליק. השלב החשוב ביותר הוא לנשום עמוק ולנסות לשמור על קור רוח, מאחר ולחץ ותגובה אימפולסיבית עלולים רק להחמיר את המצב. יש לזכור כי ברוב הרכבים המודרניים מותקנות מערכות בטיחות ייעודיות, שנועדו למנוע מהרכב להחליק. מערכת ABS מונעת את נעילת הגלגלים בזמן בלימה, דבר שעלול להתבטא ברעידות של דוושת הבלם. חשוב לא להיבהל מכך, אלא להמשיך לבלום בהתאם לצורך. מערכת ESP נועדה למנוע את זריקת זנב הרכב בסיבוב מהיר מידי, דבר שנועד למנוע את סחרור הרכב. מערכות אלו יופעלו רק כשתבלמו, לכן חשוב ללחוץ על הבלם. במידה והרכב שלכם ישן ואינו מכיל את המערכות האלו, יש לבלום לסירוגין ובמהירות, כדי למנוע מהגלגלים להינעל.