שווי שימוש ברכב - שאלות ותשובות

חזרה

שירותי פריסבי

4 דק׳

שווי שימוש ברכב - שאלות ותשובות

הולכים לקבל הטבת רכב צמוד מהעבודה? אתם מעסיקים שמתכננים לבצע עסקת ליסינג עבור מתן רכב לעובדים שלכם? עבור הרכב שמקבל העובד יחושב סכום הכסף החודשי שנזקף לשכרו, זאת לצורך חישוב המס, מה שמכונה שווי שימוש ברכב. ריכזנו עבורכם תשובות לשאלות הנפוצות ביותר אודות הקונספט של שווי רכב, כדי לעשות סדר ולהביא לידיעתכם את כל מה שחשוב בנושא.

שאלות ותשובות בנושא שווי שימוש ברכב

שאלה: כמה מס משלמים עבור שווי שימוש ברכב?

תשובה:

המס המשולם עבור שווי השימוש ברכב מופיע בתשלום השכר, ומביא לידי ביטוי את הערך שרשות המיסים מייחסת להטבה הזו. המיסים שחלים על העובד מחושבים כחלק מסכום הברוטו, כלומר הם מהווים לכאורה חלק מהמשכורת. גובה המס משתנה ותלוי בשיעור המס השולי שחל על העובד. כך לדוגמה, מי שהכניס ב-1.2023 משכורת העומדת על 14,000 ₪, מס ההכנסה השולי יעמוד על 31% ודמי ביטוח הבריאות והביטוח הלאומי יעמדו על 12%. סה"כ – המס השולי יעמוד על 43%, והרכב ליסינג הצמוד יקטין את הנטו ב-860 ₪ בכל חודש.

שאלה: על פי מה קובעים את שווי המס לרכב צמוד?

תשובה:

הקביעה תלויה בשנת עליית הרכב ליסינג על הכביש. אם הרכב עלה לכביש מינואר 2010 ואילך, שווי השימוש החודשי יהיה כ-2.48% ממחיר המחירון המקורי של הרכב, ביום עלייתו על הכביש. המחיר הנקוב הינו צמוד למדד השנתי בכל שנה.

שאלה: קביעת שווי השימוש על פי מחיר מחירון אומרת שיש הנחה על רכב ישן?

תשובה:

לא. עלות הרכב נקבעת לפי מחיר המחירון שנקבע במעמד עליית הרכב לכביש לראשונה, ולכן היא לא מתעדכנת יחד עם שווי הרכב.

שאלה: האם יש הטבות בזקיפת שווי השימוש אם הרכב חשמלי\ היברידי?

תשובה:

בהחלט! אמנם השיטה לקביעת זקיפת שווי השימוש דומה מאוד לקביעה ברכב רגיל, אך יש הפחתה קבועה של כ-500 ₪ בחודש מסכום הזקיפה ברכבים היברידיים, ושל 1000 ₪ ברכבים חשמליים והיברידיים פלאג-אין.

שאלה: האם ישנו מחיר מקסימלי לחישוב שווי שימוש רכב?

תשובה:

ישנה תקרת מחיר העומדת על 506,040 ₪ לענייני חישוב שווי שימוש רכב.

שאלה: יש מקרים בהם המעסיק משלם את המס שנובע מרכב צמוד, באילו תנאים נרשמת זכאות לגילום המס?

תשובה:

הזכות להיות עובד שמקבל כילום של שווי הרכב הצמוד שמורה למתי מעט, ותלויה בחוזה העבודה של העובד. כלומר האפשרות הזו תיקבע על פי משא ומתן בין הצדדים בהסכם, ובמידה ויתקבל אישור מפורש של המעסיק יתאפשר גילום שווי רכב צמוד על ידי המעסיק.

שאלה: מעניקים לי רכב צמוד מהעבודה, והמעסיק פרש בפניי ארבע אפשרויות של ארבעה דגמים שונים שזמינים להשכרה בחברת הליסינג. יש שיקולי מס שעליי לקחת בחשבון במעמד הבחירה?

תשובה:

חברת הליסינג מקבלת מדי חודש תשלום בעבור רכב שהושכר בעסקת ליסינג, אשר מושפע לא רק ממחיר הרכב, אלא גם מהמחיר שלה בתום תקופת הליסינג ומעלויות התחזוקה השנתית. כפועל יוצא, יכול לקרות מצב שבו רכבים במחירים שונים יוצעו במחיר זהה למעסיק, ואז לאור שיקולי מס עדיף שתבחר ברכב שמחיר המחירון שלו הוא הנמוך ביותר. דרך נוספת לחסוך במס היא בחירה ברכב היברידי, שכן הבחירה בו אוטומטית מצמצמת את התשלום ב-560 ₪ מדי חודש.

האם רכב צמוד הוא כדאי מבחינה כלכלית?

לשאלה זו אין תשובה חד משמעית, משום שזה מורכב ותלוי בגורמים אישיים. לאור העובדה ששווי שימוש ברכב תלוי במחיר המחירון של הרכב, עלות המס עלולה להיות גבוהה יחסית, אולם לצד זאת אם משווים את העלויות האלו לעלויות אחזקה של רכב פרטי, זה עשוי להימצא משתלם יותר. כמו כן, ברכב צמוד יש מידה גבוהה של הנאה ונוחות, כזו שלא בהכרח תימצא ברכב פרטי באותו המחיר. אם הרכב הצמוד ישמש אתכם בעיקר לנסיעות עבודה ופחות לנסיעות בפרטיות, ייתכן ויהיה עדיף לכם כלכלית להחזיק ברכב פרטי. אולם אם אתם מבצעים נסיעות רבות ונהנים מנסיעה ברכב הליסינג, רכב צמוד יכול להיות עדיף עבורכם.

בואו לבחור רכב ב-freesbe

לאחר שהבהרנו את הדברים החשובים בכל הקשור בשווי שימוש ברכב, אנו מזמינים אתכם להיכנס לאתר של freesbe ולהשוות מחירים אל מול כמות המס שאתם משלמים עבור הרכב הצמוד שלכם. מצאתם שרכב ב-freesbe משתלם יותר עבורכם? בואו להתרשם ממגוון רכבים שווים במיוחד!