טסט לרכב - כל מה שצריך לדעת

חזרה

רכישה חכמה

5 דק׳

טסט לרכב - כל מה שצריך לדעת

כל רכב בארץ חייב לעבור אחת לשנה טסט במכון הטסטים, במטרה לאשר כי הרכב תקין וניתן לנסוע בו בצורה בטיחותית. הטסט חיוני לכל סוגי הרכבים, מלבד רכבים חדשים עד גיל שנתיים. במהלך הטסט השנתי הרכב עובר בדיקות שונות, עליהן נפרט בהמשך המאמר. חשוב לציין כי על מנת לעבור את הטסט יש לשלם אגרת רישיון רכב ואגרת טסט. כדאי לדעת כי אם הרכב שלכם כבר הגיע לגיל 19, תאלצו לעבור את כל החוויה אחת לחצי שנה. יש להעביר את הרכב טסט לפני פקיעת תוקף רישיון הרכב. מי שיבחר לא להעביר את הרכב טסט ולא לשלם רישיון רכב, עלול לשלם קנסות גבוהים ואף לזכות בנקודות חובה ובשלילת רישיון למשך חצי שנה.

כמה עולה טסט לרכב?

עלות טסט לרכב מורכבת ממספר גורמים שונים, כולל אגרת רישיון רכב ואגרת ביצוע הטסט עצמו. משרד התחבורה קבע 7 קבוצות של אגרות רישוי לרכב, בהתאם למחיר הרכב. למשל, רכבים חדשים שמחירם מגיע עד ל-111 אלף ₪ יצריכו מכם תשלום אגרה בסכום של 1,194 ₪. לעומת זאת, רכבים שמחירם עד 135 אלף ₪ יחייבו אתכם בתשלום אגרת רישוי שנתית בסכום של 1,519 ₪. קבוצת הרכבים השלישית, שמחירם עד 159 אלף ₪, יצריכו תשלום אגרה של 1,779 ₪, בעוד שרכבים שמחירם עד 179 אלף ₪ מצריכים תשלום אגרה בסכום של 2,185 ₪.

עלות אגרת ביצוע הטסט עומדת על 96 ₪ ויש לשלם תוספת של 63 ₪ למונית ורכב מסחרי קטן. במידה ומדובר על רכב מסחרי גדול או רכב דיזל, תצטרכו לשלם אגרה בסכום של 103 ₪.

מעבר לכך, כדאי לדעת כי עלות טסט לרכב כוללת גם את מחיר הבדיקות החוזרות או המקדימות (במידה והן נדרשות) וכמובן את עלות התיקונים הנדרשים, בהתאם לליקויים השונים שהתגלו ברכב. רוב האנשים יבחרו לבצע בדיקה מקדימה לרכב שלהם, על מנת לוודא שהטסט יעבור באופן חלק ומהיר יותר. עלות בדיקה מקדימה במוסך עולה בין 200 ל-400 ₪. במידה ומדובר על רכב בן למעלה מ-15 שנים, יש להוסיף גם בדיקה מקדימה של מערכת הבלמים במוסך מורשה, מאחר ובלעדיה הרכב לא יוכל לעבור את הטסט השנתי.

מה צריך להביא לטסט?

כדי לעבור את הטסט השנתי יש להגיע למכון הבדיקות עם כל המסמכים הנדרשים. חשוב להביא עמכם תעודת זהות, ביטוח חובה ואישורי מוסך במידת הצורך. במידה ואתם מעבירים טסט לרכב שאינו שלכם, יש להצטייד גם בייפוי כוח. כמו כן, כדאי לוודא כי הרכב שלכם מצויד בגלגל רזרבי, אפוד זוהר, משולש אזהרה, פח אשפה למושב האחורי וג'ק. במידה ומדובר על רכב מסחרי, יש להצטייד גם במטף לכיבוי אש.

מה נבדק בטסט לרכב?

  1. מערכת תאורה – במהלך הטסט נבדקת התקינות של כל הנורות ברכב, כולל פנסים קדמיים ואחוריים, פנסי איתות, אורות גבוהים, תאורת בלמים וכדומה.
  2. מגבים ומערכת התזת מים – הבודק יבחן את תקינות המגבים ואת היעילות של מערכת התזת המים.
  3. מראות - במידה ואחת המראות שלכם סדוקה או שבורה, כדאי להחליף אותה לפני הטסט, מאחר והיא עלולה להכשיל אתכם.
  4. צמיגים – הטסט נועד לבחון את התקינות של כל הצמיגים ברכב, כולל הצמיג הרזרבי. לכן יש למלא אוויר בצמיגים לפני הטסט ולוודא שהם אינם יבשים, שחוקים או סדוקים.
  5. מערכת היגוי – הטסט נועד לוודא כי ההגה אינו קשה או קל מידי.
  6. לוחיות רישוי – שימו לב שלוחיות הרישוי שלכם תקינות ולא שחוקות.
  7. מערכת פליטה – הטסט נועד לוודא כי הרכב עומד בתקני מזהמים.
  8. ציוד נלווה – הבוחן יוודא כי הרכב שלכם מכיל משולש אזהרה, צמיג רזרבי, ג'ק, אשפתון ואפוד זוהר. במקרה של רכב מסחרי, יש להקפיד גם על ציוד כיבוי אש.
  9. מערכת בלמים – מומלץ לוודא מראש כי מערכת הבלמים תקינה.

איך מכינים רכב לטסט?

הכנת הרכב לטסט נעשית ברוב המוסכים בארץ. במהלך ההכנה בעל המקצוע יבצע את כל הבדיקות שמבוצעות במכוני הטסט, במטרה לאתר תקלות וליקויים שונים. המטרה היא כמובן לתקן את כל הליקויים והתקלות מראש, במטרה לעבור את הטסט בצורה המהירה והחלקה ביותר. אומנם הכנה לטסט אינה חובה, אך מדובר על בדיקה חשובה ומומלצת, שיכולה לחסוך לכם כישלון בטסט ובזבוז של זמן יקר ערך.

במהלך הכנת הרכב לטסט, בעל המקצוע בודק את מערכת התאורה של הרכב, מוודא את תקינות האיתותים ומחליף נורות שרופות. כמו כן, נעשית בדיקה קפדנית של הבלמים, מערכת ההגה והצירים, כיוון הגלגלים, בדיקת המגבים ולוחיות הרישוי וכמובן מערכת הפליטה של הרכב.