כל מה שצריך לדעת לפני רכישת רכב חשמלי

חזרה

רכישה חכמה

5 דק׳

כל מה שצריך לדעת לפני רכישת רכב חשמלי

שוק הרכבים החשמליים בארץ מתפתח במהירות. אם בעבר אף אחד לא חלם לקנות לעצמו רכב חשמלי, הרי שהיום ניתן לראות יותר ויותר רכבים חשמליים והיברידיים בכבישים. אומנם הממשלה אינה ממהרת לפרוש תשתיות טעינה ציבוריות בכמות מספקת, אך אין שום ספק כי רכבים חשמליים מהווים חלק מגמה שרק הולכת וצוברת תאוצה. התנופה העיקרית לשוק הרכבים החשמליים התרחשה בעשור האחרון, בזכות רגולציה אירופאית וכניסת מכוניות חשמליות סיניות. המכוניות הסיניות זולות יחסית ומציעות ביצועים טובים וטווחי נסיעה מרשימים. היום ניתן למצוא בארץ מכוניות דור ראשון ומכוניות דור שני, כאשר הדור הראשון מתייחס למכוניות שתוכננו במקור להנעת בעירה אך הוסבו להנעה חשמלית. לעומת זאת, הדור השני מתייחס למכוניות שתוכננו מראש להנעה חשמלית. בעתיד הלא רחוק נראה יותר מכוניות חשמליות, שיתאפיינו בטכנולוגיות מתקדמות וטווחי נסיעה מרשימים.

טעינת רכב חשמלי

תשתית הטעינה החשמלית בארץ מפגרת אחר התשתיות הקיימות היום באירופה. נכון להיום, אין פריסה מספקת של עמדות טעינה למכוניות חשמליות בכל חלקי הארץ, דבר שמהווה צוואר בקבוק משמעותי. רוב האנשים חוששים להיתקע, ללא שום יכולת להטעין את הרכב שלהם, דבר שמונע מהם מראש לרכוש רכב חשמלי. אך במידה ואתם נוהגים להשתמש ברכב בעיקר לצורך נסיעות קצרות, לא תהיה לכם שום בעיה, מאחר ותוכלו להסתפק בטעינה הביתית. אך על מנת להתקין עמדת טעינה ביתית, אתם זקוקים לחניה פרטית ולחיבור מתאים לחשמל. לכן מי שגר בבית פרטי לא אמור להיתקל בקושי מיוחד, לעומת מי שגר בבניין מגורים וזקוק לאישור וועד הבית.

ברוב חלקי הארץ תוכלו למצוא עמדות טעינה איטיות, אך הטעינה בהן עלולה לקחת שעות רבות. לעומת זאת, עמדות טעינה מהירות עדיין חסרות ברוב חלקי הארץ. חשוב לציין כי העמדות המהירות סובלות לרוב מעומס, כך שככל הנראה תאלצו לעמוד בתור. כמו כן, ישנה ירידה במהירות הטעינה במידה ומספר רכבים מחוברים לאותה העמדה, דבר שעלול להאריך משמעותית את זמן הטעינה שלכם. לכן במידה ואין לכם את האפשרות להתקין עמדת טעינה פרטית, ייתכן שתעדיפו לרכוש רכב היברידי, שמאפשר לשלב בין הנעה חשמלית למנוע בנזין.

אופציה נוספת היא להחנות את הרכב קרוב לבית, על מנת להטעין אותו משקע החשמל הביתי. מדובר על אפשרות שיכולה להתאים למי שאינו מחזיק בחניה פרטית, ולכן אינו יכול להתקין עמדת טעינה פרטית. אך חשוב להדגיש כי מדובר על טעינה איטית מאוד, שאינה מומלצת על ידי יצרני הרכבים.

מבחינת מהירות הטעינה, כדאי לדעת כי עמדת טעינה ביתית תוכל להטעין את הרכב שלכם תוך 4 עד 8 שעות, לעומת טעינה מהירה בעמדה ציבורית, שיכולה להטעין אתכם בטווח נסיעה של 300 ק"מ תוך כחצי שעה בלבד.

טווח הנסיעה ברכב חשמלי

היום ניתן למצוא בשוק דגמים רבים של מכוניות חשמליות, המתאפיינות בטווחי נסיעה משתנים. ההמלצה הכללית היא למדוד מהו טווח הנסיעה היומי הממוצע שלכם, על מנת לבחור את הרכב המתאים ביותר לצרכים שלכם. מומלץ לבחור במכונית חשמלית המתאפיינת בטוח נסיעה שגדול לפחות ב-30% מטווח הנסיעה הממוצע שלכם, מאחר וטווח הנסיעה של מכונית חשמלית נמדד לפי תקן סטנדרטי, המותאם למזג האוויר באירופה. מאחר ובארץ הטמפרטורות גבוהות יותר והשימוש במזגן תדיר יותר, ישנו הבדל של כ-30% בין טווח הנסיעה המוצהר לבין טווח הנסיעה בפועל.

נסיעה ברכב חשמלי מחייבת תכנון נסיעה, במטרה לוודא שתוכלו להגיע ליעד ולחזור, ללא צורך בטעינה נוספת. במידה ומדובר על נסיעה מרוחקת שעולה על טווח הנסיעה של הרכב, מומלץ לוודא מראש כי הרכב שלכם מותאם לטעינה מהירה וכי ישנה נגישות לעמדות טעינה מהירות בקרבת מקום. כדאי לזכור כי בחלק מהמקרים תצטרכו להמתין לעמדת טעינה פנויה, או לחילופין, להתמודד עם רכב שחוסם את עמדת הטעינה, כתוצאה מתרבות החנייה הישראלית. ברמת העקרון ניתן להסתדר עם נסיעות ארוכות שחורגות מטווח הנסיעה של הרכב, באמצעות תכנון נכון, עמדות טעינה מהירות ואורח רוח.

סוללת הרכב החשמלי

ישנם מספר דורות של רכבים חשמליים, הנבדלים בפרמטרים שונים, כולל איכות הסוללות. מכונית חשמלית מדור ישן תכיל סוללות הממוקמות בתחתית הרכב, דבר שמצריך הוצאה כספית נוספת עבור מגן תחתון. מכונית מדור חדש תכיל סוללות המשולבות בשלדת הרכב שמגנה עליהן מפני פגיעה.

כמו כן, חשוב לבדוק את קיבולת הסוללה, מאחר והמטרה היא כמובן לבחור ברכב המכיל סוללות עם קיבולת מקסימלית. כדאי גם לתת את הדעת לסוג הסוללה ולאורך החיים המשוער שלה. ברור המקרים סוללות ליתיום נחשבות למומלצות ביותר.

חשוב לבחון את הניצולת החשמלית של הסוללה, במיוחד אם אתם נוהגים לנסוע עם מזגן או להשתמש בטעינה אלחוטית לנייד. הניצולת החשמלית והקיבולת של הסוללה משפיעים על ניהול הכוח של הרכב. מומלץ כמובן לבחור ברכב עם ניצולת חשמל טובה ככל הניתן.

מאחר והסוללה מהווה את אחד הרכיבים היקרים ביותר ברכב, חשוב לוודא כי הרכב מגיע עם אחריות על הסוללה. רוב היצרנים של הרכבים החשמליים מספקים אחריות למשך 8 שנים או למרחק של 160 אלף ק"מ, הראשון מבין השניים. במידה וקיבולת הסוללה יורדת מתחת ל-70% תוכלו להחליף אותה בחינם במסגרת האחריות. מומלץ לוודא מראש כי ניתן להחליף גם את תאי הסוללה ולא רק את הסוללה השלמה, מאחר והדבר יכול לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים לאחר סיום האחריות.

בואו לקנות את הרכב החשמלי המושלם בשבילכם ב-freesbe

אנו בחברת freesbe נשמח לסייע לכם לבחור את הרכב החשמלי האידיאלי ביותר לצרכים שלכם! אנו מתמחים בליסינג, השכרה ומכירה של מגוון רחב של מכוניות חשמליות ללקוחות עסקיים ופרטיים כאחד. נשמח לספק לכם שירותי ייעוץ והכוונה, באמצעות צוות היועצים המיומנים שלנו. נוכל לסייע ולייעץ לכם לגבי בחירת הרכב החשמלי המושלם ביותר עבורכם וכמובן לספק מידע עדכני ורלוונטי בנושא. תוכלו לבחון את מגוון הרכבים שלנו באתר האינטרנט, או ליצור קשר לקבלת מידע נוסף!