ליסינג לעצמאים - מה מוכר כהוצאות מס?

חזרה

רכישה חכמה

5 דק׳

ליסינג לעצמאים - מה מוכר כהוצאות מס?

ליסינג לעצמאים הפך לפופולארי במיוחד בשנים האחרונות, מאחר וכל עצמאי יכול להרוויח מהעסקה. עצמאיים ובעלי עסקים קטנים יכולים לדווח על התשלומים לחברת הליסינג כהוצאה מוכרת, ובכך לחסוך בהוצאות. אם בעבר רק חברות וארגונים גדולים השתמשו בשירותיהן של חברות הליסינג, הרי שהיום מדובר על עסקה רווחית גם לעצמאיים ולעסקים קטנים. הוצאות המימון של הרכב מוכרות במלואן, בין אם מדובר על ליסינג תפעולי או ליסינג מימוני. הליסינג מאפשר לכם ולעובדים שלכם ליהנות מרכבים חדשים ומאובזרים למשך תקופה מסוימת, באמצעות תשלום מקדמה וביצוע של תשלומים שוטפים על בסיס חודשי. בסיום התקופה תוכלו לרכוש את הרכב, או לחילופין, לחדש את העסקה לרכב חדש.

ניכוי הוצאות רכב ליסינג במס הכנסה

ההכרה בעסקת ליסינג כהוצאה מוכרת, הן במקרים של ליסינג מימוני והן במקרים של ליסינג תפעולי, מותנית בעמידה ב-4 קריטריונים:

  1. ישנו הסכם המגדיר מראש את מועדי התשלומים.
  2. הסכום לתשלום נשאר קבוע לאורך כל התקופה, בתוספת הפרשי הצמדה.
  3. פרק הזמן המקסימלי בין התשלומים השונים אינו עולה על 3 חודשים.
  4. תקופת השכירות של הרכב מסתיימת עד 3 חודשים ממועד התשלום האחרון.

חשוב לציין כי רשויות המס מבדילות בין חברות בע"מ ועצמאיים המנהלים פנקסים לפי שיטת החשבונאות הכפולה, לבין רוב העצמאיים שאינם מתנהלים לפי שיטה זו. אומנם בשני המקרים ניתן להכיר בתשלומי הליסינג כהוצאה מוכרת, במקום הוצאת פחת, אך בשיטת החשבונאות הכפולה יש לוודא כי תקופת השכירות תהיה ארוכה יותר מ-75% מהתקופה המוגדרת לפי התקנות כ"פחת". במקרה השני יש לוודא כי תקופת השכירות תהיה ארוכה מהתקופה המוגדרת כ"פחת".

ליסינג תפעולי כולל את השכרת הרכב לתקופה מוגדרת מראש, מבלי שניתן יהיה לרכוש אותו בסיום העסקה. שירות זה כולל תחזוקה שוטפת של הרכב, מעבר טסט וביצוע של טיפולים שוטפים. התשלומים עבור הרכב נחשבים להוצאה מוכרת לכל דבר ועניין. לעומת זאת, במידה ובחרתם בליסינג מימוני, הכולל השכרה של הרכב לתקופת מוגדרת מראש ואפשרות לרכוש אותו בסיום התקופה (בקיזוז התשלומים שכבר נעשו), התשלומים ייחשבו להוצאה מוכרת במידה והרכב משמש למטרות עסקיות.

ניכוי מע"מ על רכב ליסינג

ניכוי מע"מ על רכב ליסינג אפשרי במידה ומדובר על רכב מסחרי, השוקל מעל ל-3.5 טון ומשמש אך ורק לצרכי העסק. הדבר נכון הן לגבי ליסינג תפעולי והן לגבי ליסינג מימוני. לא ניתן לקזז את המע"מ מרכבים פרטיים או מרכבי פנאי ושטח, השוקלים פחות מ-3.5 טון.

ניתן לנכות את המע"מ מההוצאות השוטפות על הרכב, ללא שום קשר למשקל שלו. כלומר, תוכלו לנכות את המע"מ מהתיקונים, הטיפולים והדלק, בין אם הרכב משמש אתכם אך ורק לצרכים עסקיים, או לחילופין, גם לצרכים האישיים שלכם. כמובן שקיזוז המע"מ ייעשה באופן יחסי, תוך כדי התייחסות למידת השימוש שלכם ברכב לצרכי העסק. במידה והרכב משמש אתכם למטרות העסק ולצרכים האישיים שלכם, תוכלו לנכות רבע מההוצאות. לעומת זאת, רכב המשמש בעיקר לצרכי העסק, יאפשר לכם ניכוי של שני שליש מההוצאות.

הטבות מס על ליסינג מימוני לעומת ליסינג תפעולי

דיני המס מבדילים בין עסקאות הליסינג התפעולי לבין עסקאות הליסינג המימוני. הליסינג המימוני נחשב לפי רשויות המס כעסקת מכר, לכן הבעלות על הרכב עוברת ללקוח והתשלום החודשי נחשב כפדיון הלוואה, שניתנה על ידי חברת הליסינג לצורך מימון הרכישה של הרכב. לכן הוצאות המימון והפחת, בנוסף לכל יתר ההוצאות של הרכב, נחשבות להוצאה מוכרת, במידה והרכב משמש למטרות עסקיות.

לעומת זאת, עסקת ליסינג תפעולי נחשבת לעסקת שכירות, כלומר הבעלות על הרכב אינה עוברת ללקוח, אלא נשארת אצל חברת הליסינג. מסיבה זו, התשלומים החודשיים נחשבים לדמי שכירות, ולכן הם נחשבים להוצאה מוכרת, בנוסף להוצאות השוטפות של הרכב.

כלומר, תוכלו לקבל החזר מס על הפחת של רכב ליסינג, אך ורק במידה ומדובר על ליסינג מימוני. דיני המיסים קובעים כי ניתן לקבל החזר מס על פחת, רק אם מדובר על עסקת הלוואה. לכן במקרה של עסקת ליסינג, תוכלו לקבל החזר מס על הפחת, במידה ומדובר על עסקה הקצרה מ-5 שנים.

לסיכום

אנו בחברת freesbe נשמח לספק לכם מבחר רחב של רכבים מכל הסוגים והדגמים וכמובן להציע לכם ייעוץ והכוונה מקצועיים, ע"י צוות היועצים המנוסים והמיומנים שלנו. אנו מתמחים בעסקאות ליסינג מימוני ותפעולי ונשמח לספק לכם את כל הפרטים הרלוונטיים בנושא. אתם מוזמנים לפנות לאחד מעשרות הסניפים שלנו, הפזורים בכל רחבי הארץ, או לחילופין, להמשיך לגלוש באתר.