רכב לעסק: מה עדיף, רכב פרטי או רכב מסחרי?

חזרה

רכישה חכמה

5 דק׳

רכב לעסק: מה עדיף, רכב פרטי או רכב מסחרי?

בעלי עסקים קטנים ובינוניים מתלבטים לא פעם לגבי סוג הרכב שהכי יתאים לעסק שלהם. אם גם אתם מתלבטים בין רכישת רכב פרטי לרכב מסחרי, הגעתם למקום הנכון! ישנם לא מעט שיקולים שיש לקחת בחשבון לפני קניית הרכב הבא שלכם. חשוב להבין מהו גודל הרכב הנדרש עבורכם, יכולת ההעמסה שלו ורמת ההתאמה שלו לצרכי העסק. בחלק מהמקרים הרכב ייחשב כהוצאה מוכרת, בעוד שבמקרים אחרים יהיה יותר משתלם לעשות עסקת ליסינג. בנוסף, רבים מתלבטים האם לרכוש רכב מסחרי גדול ויקר השוקל יותר מ-3.5 טון, מאחר וכל ההוצאות של הרכב יהיו מוכרות למע"מ ולמס הכנסה. במאמר זה נבחן את הפרמטרים השונים, שיסייעו לכם להחליט לגבי סוג הרכב שיתאים לעסק שלכם.

מה חשוב לשאול את עצמנו?

ישנם שיקולים רבים שתצטרכו לבחון, במטרה לבחור את הרכב המושלם ביותר עבורכם. קודם כל, מומלץ לבדוק את צרכי העסק שלכם והדרישות שהרכב יצטרך לעמוד בהן. יש לקחת בחשבון את הגודל והעוצמה של הרכב, בהתאם למשאות שהרכב יצטרך לשאת או לגרור וכמובן בהתאם לגודל ונפח הסחורה. במידה והרכב מיועד להסעת עובדים, תזדקקו לרכב גדול יותר המכיל את מספר המושבים הרלוונטיים עבורכם. מעבר לכך, יש להתחשב בתנאי הדרך שבהם הרכב יצטרך לנסוע, בין אם מדובר על נסיעות כביש בלבד, או לחילופין, גם נסיעות בדרכים לא סלולות.

כמו כן, כדאי לתת את הדעת גם לנוחות ולאיכות הנסיעה, מאחר והרכב צפוי לשמש אתכם בשנים הקרובות. לכן רק הגיוני לבחור ברכב שיוכל להקל על הנסיעות היומיומיות שלכם ולתרום לתחושה כללית נעימה ונינוחה יותר. כמובן שחשוב להתאים את הרכב גם לרישיון הנהיגה של הנהג, מאחר ורכבים מסחריים גדולים וכבדים מצריכים רישיון מתאים.

בנוסף, יש לתת את הדעת למסגרת התקציבית העומדת לרשותכם, מאחר והמטרה היא לבחור ברכב התואם ליכולות הפיננסיות שלכם ושל העסק שלכם. אין שום טעם לרכוש רכב יקר מידי, שיכניס את העסק לסחרור פיננסי. מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון, במידה ומדובר על חריגה קטנה מהתקציב. בחלק גדול מהמקרים הרכב יכול לתרום באופן ישיר להגדלת ההכנסות של העסק, לכן לא פעם מדובר על השקעה נבונה ומושכלת. אופציה נוספת כוללת רכישת רכב מסחרי יד2, מאחר ורכב זה יוכל להתאים לצרכי העסק, אך העלות שלו תהיה נמוכה משמעותית מזו של רכב חדש. הדבר נכון במיוחד אם מדובר על עסק המעוניין לרכוש מספר רכבים, מאחר ומדובר על חיסכון משמעותי בהוצאות העסק.

החזרי מע"מ

כדאי לדעת כי לא על כל רכב תוכלו לקבל החזר מע"מ, לכן חשוב לבדוק האם תקנות המע"מ קובעות כי הרכב שתכננתם לרכוש נחשב למסחרי או פרטי. תוכלו למצוא את הרשימה המעודכנת באתר רשות המיסים. ברמת העיקרון, ניתן לקבל קיזוז מע"מ על רוב הרכבים המסחריים, במידה והשימוש שלהם מוגדר כעסקי בלבד. מי שיבחר לרכוש רכב פרטי, רכב שטח או וואן יוקרתי, לא יהיה זכאי לקיזוז מע"מ. אומנם תוכלו לקבל החזר מע"מ עבור רכישת רכב שטח, אך רק במידה והוא פעיל בתנאי שטח באופן קבוע.

קיזוז המע"מ מההוצאות השוטפות ניתן רק במידה ומדובר על רכב מסחרי, שכל הייעוד שלו הוא לשרת את העסק. במידה ומדובר על רכב פרטי או מסחרי המשרת גם את הצרכים האישיים שלכם וגם את צרכי העסק, תוכלו לקזז את המע"מ בהתאם ליחס בין השימושים השונים. במידה ולא ניתן לקבוע יחס בצורה מדויקת, אך השימוש למטרות העסקיות גבוה יותר, תוכלו לנכות 2/3 ממס התשומות. לעומת זאת, אם השימוש האישי גבוה יותר, תוכלו לנכות רק רבע ממס התשומות.

רכב מסחרי: מעל 3.5 טון או מתחת?

בעלי עסקים רבים מתלבטים האם לרכוש רכב מסחרי עד 3.5 טון, או לחילופין, להשקיע ברכב מסחרי ששוקל בין 3.5 ל-4 טון. חשוב כמובן להתחשב תחילה בצרכי העסק, מאחר ועסקים הנדרשים לשאת ציוד כבד וגדול, יעדיפו לרוב רכבים מסחריים גדולים ועוצמתיים יותר. מצד שני, יש לזכור כי ההוצאות של רכב כבד במשקל העולה על 3.5 טון יהיו גדולות יותר, מאחר והוא עולה יותר וצורך כמויות גדולות יותר של דלק. כמו כן, עלויות הביטוח שלו יהיו גבוהות יותר, וכך גם עלות הטיפולים במוסך, ירידת הערך ואגרת הרישיון שלו. מצד שני, רכב במשקל של 3.5 עד 4 טון מחזיק ביתרון מיוחד – כל ההוצאות השוטפות שלו מוכרת ב-100% גם למע"מ וגם למס הכנסה. לעומת זאת, ההוצאות השוטפות של רכב במשקל של עד 3.5 טון מוכרות רק באופן חלקי.

לכן ישנה חשיבות מכרעת לתכנון מראש, מאחר ויש לחשב את כל ההוצאות השוטפות של הרכב, על מנת להבין האם הטבות המס הופכות את רכישתו למשתלמת יותר. עבור חלק מבעלי העסקים, רכב במשקל של מעל ל-3.5 טון חיוני למטרות העסק, לכן הפער בהוצאות השוטפות אינו משמעותי עבורם. אך עבור עסקים אחרים, יכול להיות משתלם יותר להסתפק ברכבים מתחת ל-3.5 טון, בזכות ההוצאות השוטפות הנמוכות.

לסיכום

אנו בחברת freesbe נשמח לספק לכם רכב פרטי או מסחרי, בהתאם לצרכי העסק שלכם. אנו מתמחים בהשכרה, מכירה וליסינג של רכבים מכל הסוגים ונשמח לסייע ולייעץ לכם בבחירת הרכב המושלם ביותר למטרות שלכם. אתם מוזמנים להמשיך לאתר החברה, או להגיע לאחד מעשרות הסניפים שלנו, הפזורים בכל רחבי הארץ.