העברת בעלות על רכב – כל מה שצריך לדעת

חזרה

רכישה חכמה

5 דק׳

העברת בעלות על רכב – כל מה שצריך לדעת

העברת בעלות רכב מאפשרת שינוי ברישום רכב, לאחר עסקת מכירת רכב. למעשה, מדובר בהליך פורמלי לשינוי הבעלים של הרכב, מידי המוכר לידי הקונה. העברת בעלות היא תקנה קבועה בתקנות התעבורה, ולפיה האחריות חלה גם על הבעלים וגם על הקונה. לאחר שמעבירים את הבעלות על כלי הרכב, גם הצד הקונה וגם הצד המוכר מקבלים שטר חוקי, המאשר רשמית את השינוי ברישום הבעלות בקניית רכב.

מה צריך בשביל לבצע העברת בעלות?

לרובה עברת הבעלות נעשית באחד מסניפי דואר ישראל, אולם במקרים מסוימים שני הצדדים יידרשו להגיע למשרדי רשות הרישוי ולעשות זאת שם. גם הצד של מכירת רכב וגם הצד של קניית רכב יהיו זכאיים לבצע העברת בעלות כל זמן שהתנאים הבאים מתקיימים:

  1. אימות הזהות – אימות זהות המוכר והקונה של הרכב בתהליך.

  2. לא חלות מגבלות על הרכב – אין שום חובות קודמים שחלים על הרכב במעמד העברת הבעלות, לרבות אי תשלום החובות, שעבודים או עיקולים, הגבלות ועוד.

  3. יש בנמצא תעודת ביטוח חובה – צירוף תעודת ביטוח חובה של הרכב, זאת במידה וההעברה בוצעה דרך משרד הרישוי.

  4. תשלומי אגרה בעבור הרכב – העברת הבעלות מצריכה תשלום אגרה מקדים, אשר נקבע על פי סוג כלי התחבורה. התשלום נע בין 37-219 ₪, כאשר הנמוך מבין השניים חל על רכב מנועי שנרשם על שם בעל רישיון סחר, והגבוה מביניהם על רכב מנועי מכל סוג למעט הנ"ל.

איך מתבצעת העברת בעלות?

ישנן שלוש דרכים להעברת בעלות רכב: העברה מקוונת, דרך דואר ישראל או דרך משרד רשות הרישוי. ההעברה המקוונת מתבצעת דרך האזור האישי הממשלתי באינטרנט, כאשר המוכר והקונה צריכים להיכנס בו זמנית לאתר ולבצע העברת בעלות. ניתן לבצע העברה מקוונת למעט מקרים בהם יש כמה בעלים לרכב\ רישיון הרכב לא בתוקף מעל ל-3 חודשים, הרכב זכאי לאגרת רישוי מופחתת\ על הרכב חלות הגבלות מטעם רשויות האכיפה\ יש קריאת שירות פתוחה\ לא הוסר על הרכב שיעבוד\ הרכב הוא מונית, תיור או סיור מדברי. העברת בעלות דרך דואר ישראל מתאפשרת כל זמן שאין עיקולים, שעבודים או הגבלות. המוכר והקונה, או מיופה כוח מטעמם, צריכים להגיע לבנק הדואר בצירוף מסמכים רלוונטיים. פקיד הדואר יבצע את העברת הבעלות דרך מחשב שמקושר למערכות של משרד הרישוי, והמוכר והקונה יתבקשו לחתום על מסמכים להעברת בעלות. בתום תשלום אגרת השינוי, הפקיד מוסר אישור להעברת הבעלות בדמות שטר חוקי. האפשרות השלישית, של העברה דרך משרד הרישוי, משמשת במקרים בהם לא מתירים העברת בעלות דרך דואר ישראל (רכב עם הגבלה או שעבוד, רישיון שלא בתוקף מעל ל-3 חודשים, ריבוי בעלים, בעלות של אדם נכה, רכב שהתקבל בירושה ועוד). במקרים כאלו יש לפנות למשרדי הרישוי הקרובים למקום של מבצע קניית רכב\מכירת רכב, ולהעביר בעלות דרכם. העברת הבעלות דורשת משני הצדדים להצטייד במסמכים הבאים לטובת התהליך: המוכר נדרש להגיע עם תעודת הזהות שלו ועם רישיון הרכב, והקונה עם תעודת הזהות שלו.

ישנם מספר מקרים בהם העברת הבעלות היא לא שגרתית, ואז יהיו שינויים קלים בתהליך:

1. ייצוג על ידי מיופה כוח

אם הצד של מכירת רכב/קניית רכב בוחר להביא באותו היום מיופה כוח מטעמו שייצג אותו בהעברה בדואר ישראל, עליו להמציא בנוסף טופס ייפוי כוח ותעודת זהות של מיופה הכוח.

2. רכב בייבוא אישי

אזרח המייבא רכב בייבוא אישי יצטרך לשאת באיסורים למכירת רכב והוספה של בן/בת הזוג לרישום. אם הרכב הוא בייבוא אישי הוא יוגבל לשנה אחת בלבד מיום רישום הרכב, ואילו אם זהו רכב אספנות בייבוא אישי, יוגבל ל-3 שנים מיום הרישום. בתום התקופה יוכל להעביר בעלות.

3. אוטובוס

העברת בעלות על אוטובוס דורשת פניה למפקח תעבורה, ולאחר מכן ביצוע העברה בדואר.

4. רכב נכה

לאור העובדה שנכים זכאיים להנחה באגרת רישיון הרכב, מכירת רכב מצריכה הגעה למשרד הרישוי לשם ביטול ההנחה ותשלום עבור ההפרשים.

5. מונית

העברת בעלות על מונית יכולה להתבצע במשרד הרישוי בלבד, אולם התהליך הוא זהה.

6. הוספה/שינוי/ביטול בעלות נוספת

ניתן להוסיף או לבטל שותף\בן משפחה במידה ואין עיקולים ושעבודים שחלים על הרכב. התהליך והדרישות משתנים על פי הקרבה של האדם הנוסף, וחלק מהם יצטרכו להגיע עם תצהיר או מסמכים נוספים.

בואו לקנות רכב ב-freesbe

עכשיו, אחרי שאתם מכירים כל פרט ופרט על הליך העברת בעלות, אנו מזמינים אתכם לקנות את הרכב הבא שלכם ב-freesbe! לרשותכם עומדים מגוון רכבים מכל הסוגים, מביניהם תוכלו לאתר את הרכב המתאים ביותר, שעונה על הצרכים והדרישות האישיות שלכם. האתר שלנו יספק לכם הצצה לכל הרכבים הזמינים לרכישה, וכן ניתן להגיע לאחד מעשרות הסניפים שלנו הפרוסים ברחבי הארץ, ולצאת מכאן כבר באותו היום עם רכב החלומות החדש שלכם.